Zdeněk Svěrák
scénárista a herec |
 |
...často začnu, aniž bych věděl,
kam přesně půjdu. Napíšu si třeba jenom scénu z
prostředka filmu, o které si myslím, že tam bude, a
když už pak mám víc postav, které se v tom filmu
vyskytnou, začnu si dělat pavouka. Znamená to, že
vezmu hlavní postavu, nebo postavy, a k nim si do kruhu
napíšu ostatní. Pak hledám, co spolu mají
společného a kolik vzájemných vazeb tam je. Aby byl
příběh kompaktní a žádná postava v
něm nebyla zbytečná, tak pavouk musí mít co nejvíc
spojů. Když v něm někdo visí pouze na jednom
vlásku, musím se zamýšlet nad tím, jestli by nemohl
mít vztah ještě s někým jiným. A najednou si
řeknu, hele, vždyť oni by mohli třeba tihle dva ... |
Jan Svěrák
režisér |
 |
Blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah lah blah blah
blah blah blah blah blahblah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blahBlah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah lah blah blah blah blahblah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah lahBlah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah lah blah blahblah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah |
Jiří
Ježek
výkonný producent |
 |
Jednoho dne mi Honza Svěrák přinesl
na stůl scénář svého filmu a já okamžitě věděl
- tohle bude trhák.
A když jsem potom zhlédl první dení práce a viděl v
akci tandem Svěrák - Smutný, nepochyboval jsem ani na
okamžik o nominaci na Oscara.
Trochu mi vadí, že v této zemi musí jít stále ruku
v ruce s úspěchem závist a nepřejícnost lidí,
tvrdících o tom, že je to kalkulace s lidskými city.
Ale o tom přece proboha film od počátku je!
Speciálně mi tohle nařčení vadí u Zdeňka
Svěráka, který v posledních letech vyrostl v jednoho
z našich nejlepších scénáristů a tohle si
skutečně nezaslouží. To, že dokáže napsat
neobyčejně působivý příběh, oslovující
kohokoliv, jsem si měl
možnost ověřit například při promítání Kolji v
Holandsku. Při známé scéně z metra, kde Zdeněk
hovoří rusko - česky do mikrofonu, totiž celé kino
vybuchlo smíchy úplně stejně jako v Čechách… |
Vladimír Smutný
kameraman |
 |
Myslím si, že Svěráci určitě
řeknou řadu pěkných bonmotů o tom, co pro ně
znamená Kolja, takže mých pár slov zase toli
neznamená.
Musím říci, že já těch veselých příhod moc
nezažil, pro mě to byla především krásná, leč
tvrdá práce se skvělými lidmi, kteří pro film
dokázali udělat první poslední. Jestli jsem tušil
trhák, když jsem četl scénář?
Určitě, co se týče českých podmínek. Všichni, co
se účastnili práce na Koljovi, byli tou látkou
nadšeni a jediné, co jí mohlo uškodit, byla jenom
naše vlastní neschopnost. Což se naštěstí
nestalo… |
Ondřej Soukup
hudební skladatel |
 |
Kolja, to byl především nádherný
scénář, naprosto hotový a oslovující, po kterém si
i moje lehce cynická žena rozplakala…Dlouho jsem
přemýšlel, jak hudbu k němu dramaturgicky uchopit.
Nechtěl jsem, aby to byla sentimentální muzika, i
když Honza Svěrák někdy říkal: "Jen slaď, ať
pláčou…" Bylo potřeba napsat hudbu, která
konvenuje charakteru hlavního hrdiny - violisty, hudbu,
která vychází z klasického pojetí.
Z výsledku mám skutečně radost o to víc, že jsem se
nedávno dozvěděl, že v USA vyšel soundtrack u firmy
Philips Classical. Od počátku mi bylo jasný, že film
bude mít v Čechách velký dopad, ale ani ve snu mě
nenapadlo, že bude tak úspěšný ve světě.
Člověk může Kolju vidět několikrát
A vždycky je na co se koukat, protože je tam až
neuvěřitelný množství drobných režijních
detailů, drobnokresby, které třeba mohly při
prvnímpohledu uniknout pozornosti. Kromě toho je to
jeden z mála filmů, kde lidi sedí až do konce
titulků. A to už je u nás co říct. |
Andrej Chalimon
herec ("KOLJA") |
 |
Blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah lah blah blah
blah blah blah blah blahblah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blahBlah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah lah blah blah blah blahblah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah lahBlah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah lah blah blahblah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah blah
blah blah blah blah blah blah blah |
Libuše Šafránková
herečka |
 |
Neznámí lidé mě začali na různých
místech spontánně zastavovat, aby mi řekli, že Kolju
viděli a že se jim film líbil. Jeden ohlas mám taky
od svého manžela, který si ze mě teď utahuje, že
už jsem jednou nohou (a rukou) v Hollywoodu. Má při
tom na mysli samozřejmě ony protilehlé
končetiny, které ve filmu zvedám na Loukovu radu proti
škytavce. Že má Kolja takový úspěch mě
samozřejmě těší: jeho účast na v
nejprestižnější filmové soutěži vnímám jako
přínos pro všechny filmaře a oběma Svěrákům ji
moc přeju. |
Ondřej Vetchý
herec |
 |
Samozřejmě první, co se mi vybaví,
jsou Svěrákovci - Zdeněk a Honza. Zdeněk je naprosto
charismatický herec a navíc vynikající scénárista a
Honza Svěrák zase režisérský talent, jaký se jen
tak nevidí. Navíc se ti dva dokážou obklopit spoustou
příjemných lidí, takže se z natáčení Kolji stala
skutečně pohodová práce, na kterou vzpomínám velice
rád. Opět se potvrdilo, že když je něco hodně
dobře napsaný, že to samo o sobě potvrzuje kvalitu a
zkazit to může skutečně jen idiot…Vadí mi však,
co se v poslední době kolem Svěráků děje. Jakoby
to, že Honza získal studentského Oscara, byl
nominovaný za Obecnou školu a nyní je opět nominován
za Kolju, brali lidi nějak automaticky. Někteří,
místo aby byli hrdí na to, co ti dva dokázali pro
český film udělat, mluví o citové kalkulaci a
kýči.
Tahle obyčejná lidská závist a nepřejícnost je
však v tom nejhorším případě může vyštvat ze
země, a to by přece byla škoda pro všechny, nemám
pravdu? |
Stella Zázvorková
herečka |
 |
Co se mi vybaví? Především chvíle,
kdy se ozval telefon a příjemný hlas Zdeňka Svěráka
se mě zeptal, jestli bych se nezlobila a nevzala roli
jeho matky v novém filmu. Ptala jsem se, proč se nemám
zlobit, a on na to, že je mu šedesát.
No tak to jsem vás měla ve třinácti, odpověděla
jsem…
Scénář se mi nesmírně líbil a také jsem byla
okouzlena dětských výrazem malého Andreje a až
později jsem si uvědomila, že to dítě skutečně
myslí. Například ta scéna ve vaně - já jsem dodnes
přesvědčená, že musel něco podobného v životě
zažít. Velmi příjemná byla i spolupráce se synem.
On na nikoho moc nekřičí, mluví s vámi tiše.
Velmi zajímavé bylo pozorovat spolupráci otce a syna.
On si tatínka klidně postavil do latě a ten před ním
stál jako malý chlapec, klopil oči a říkal:
"No, asi to neumím." A on na to: "Tak se
snaž!"
A veselá příhoda z natáčení? Těch bylo skutečně
mnoho. Například vzpomínky na vysilující natáčení
v Úštěku. Zdeněk Svěrák visel pět hodin vysoko na
žebříku, jistěn z druhé strany střechy kaskadérem.
Já byla dole a najednou vidím, že ten člověk, co ho
měl jistit, stojí dole. Tiše jsem to řekla Honzovi,
ten vstal a zavolal nahoru: "Táto, je tam ten
kaskadér?" a seshora se ozvalo: "Já nevím,
já spím!" |