Den D. Jsem vzhůru od
čtyř hodin. Vůbec nechápu, jak mohl Jan Svěrák
přežít předoscarovou hysterii uplynulých dní.
Každý novinář se ho ptá,
jak velkou šanci má Kolja v konkurenci ostatních
filmů. Honza s úsměvem na rtech tvrdí, že dvacet
procent. Předevčírem při sobotním sympóziu s
režiséry pěti nominovaných filmů byl Svěrák junior
středem pozornosti. Poskytl krátké rozhovory několika
televizním stanicím z celého světa. Obzvlášť
srdečnými se ukázali být Brazilci, jejichž
moderátor Kolju doslova miluje a považuje ho za vůbec
nejlepší film loňského roku, včetně všech
hollywoodských trháků. Režisér chvíli neví, jestli
narazil na ironika nejtěžšího kalibru (jakým je on
sám) nebo upřímného obdivovatele. Ne, jak se zdá.
Jihoameričan to myslí smrtelně vážně.
Tradiční sobotní setkání s režiséry nominovaných
filmů přilákalo do sálu akademického kina na
Wilshire Boulevardu tisícovku diváků. Pestrá směsice
novinářů, několika desítek akademiků z výboru pro
volbu nejlepšího zahraničního filmu (letos měl
rekordních pět set členů), studentů filmových škol
a intelektuálských podivínů, kteří milují
evropské filmy (a nenávidí komerční Hollywood),
zaplnila sál do posledního místečka. Atmosféra je
vřele nekomerční. Moderátor dopoledne, režisér
Norman Jewison (Šumař na střeše, Jesus Christ
Superstar, Pod vlivem úplňku) ve svém úvodním,
překvapivě nenávistném projevu odsoudil současnou
studiovou produkci jako bezduchou přehlídku
počítačových speciálních efektů a jiných
"laciností". Nominované filmy jsou prý
naproti tomu snímky plné krystalického,
nevykalkulovaného umění se skutečně humanistickým
poselstvím. Čeští intelektuálové, kteří Koljovi
vyčítají přílišnou, téměř hollywoodskou
emotivní vypočítavost a polopatickou doslovnost, by se
nestačili divit.
Když Jan Svěrák dostal poprvé slovo, aby dle
zvyklosti poděkoval všem spolupracovníkům, nezaváhal
a slavného režiséra se svým typickým ironickým
výrazem upozornil, že v Koljovi počítačová grafika
je. V tom případě velmi dobrá, opáčil za
bouřlivého smíchu celého sálu Jewison a raději na
jeviště rychle pozval dalšího nominovaného
režiséra. Přesněji řečeno režisérku…a hele, ono
už je za deset minut sedm. Za chvilku otevřou naproti
přes ulici (Sunset Boulevard) nefalšovanou čínskou
prádelnu, kde mám na přežehlení smoking.
Krucinálfagot, to jsem ale nervózní! Vůbec nechápu,
jak to Svěráci mohou přežít. Na řeči o tom, že si
to už jednou nacvičili a nyní jsou v klidu, jim
neskáču. Zítra dopoledne, až je budu těsně před
odjezdem fotit s Oscarem (jak pevně doufám), se jich
musím zeptat, kolik dní už mají problémy se spaním.
Já asi čtyři a to mám s filmem společné jen to, že
se mi líbí.
Nechci si stěžovat, ale kolegové, kteří mě po
návratu z cest častují otázkami typu: "Tak jak
sis to užil?" mi tentokrát pěkně polezou na
nervy. Bronzové opálení, na nose volně
přecházející ve spáleninu hodnou Anglického
pacienta, totiž nezískávám u bazénu hotelu Regent
Beverly Wilshire, ale na tribuně pro novináře, kde na
úporném kalifornském slunci trávím už pátou hodinu
uvědomělého čekání. Kdo chce mít nejlepší
výhled musí přijít první. Kdo se domluvil se
Svěráky, že na ně bude čekat s fotoaparátem přímo
nad středem červeného koberce, u místa, kde
legendární sloupkař časopisu Variety Army Archer
vítá přicházející hvězdy, nesmí zklamat. Oba
Svěrákové mají z přítomnosti jediného českého
novináře na tribuně radost. Konečně je také někdo
bude fotit. Minule na ně všichni volali jenom:
"Uhněte, zacláníte nám ve výhledu na pana
X." Dokonce ani na letošních Zlatých glóbech to
prý nebylo lepší.
Jsem tu od jedenácti. S překvapením zjišťuji, že
když člověk čtyři hodiny nepije, přestane se potit.
A to i přes nemilosrdně pražící slunce a černý
smoking z OP Prostějov. Na druhou stranu je fakt, že
mám dost žízeň. Novinářská tribuna je už úplně
obsazena a nad námi sedící fanoušci získali
skandováním na televizní kamery ty správně vyřvané
hlasy.
Právě včas, protože konečně
začíná jít do tuhého. Jako první se na červeném
koberci objevuje herečka Joan Allenová, nominovaná za
roli v Čarodějkách ze Salemu. A pak už to jde ráz na
ráz. Pro vaši orientaci, červený koberec je v jedné
čtvrtině podélně rozdělen červeným lanem. Po té
užší části, široké asi dva metry, přicházejí
slavní lidé, navedení na tuto stezku slávy
olivrejovanými navigátory u vchodu. Hvězdy pak
pokračují tempem nepřímo úměrným jejich slávě od
kamery ke kameře, od fotografa k fotografovi, od
reportéra (Kdo navrhoval vaše šaty?) k reportérovi
(To jste si šila sama?). Průměrná rychlost hvězdy,
pohybující se po červeném koberci, je asi deset
metrů za minutu. Přímo pode mnou promlouvá Army
Archer s nominovanými vlídně optimistické slovo,
přenášené v přímém přenosu televizí ABC údajně
miliardě diváků na celém světě. Okolo páté hodiny
se červený koberec změnil v mléčnou dráhu. Chodník
pode mnou je doslova napěchován hvězdami. Vzniká tu
zřejmě nejslavnější a nejlépe placená zácpa na
světě. Pomalu ani nestačím měnit filmy ve foťáku.
Jedním okem zaměřuji v hledáčku Toma Cruise, druhým
stále kontroluji dav u brány. Mám strach, aby mi
Svěroši neproklouzli. Krátce po páté jsou konečně
tu. Pomalu a nenápadně se volným krokem vydávají na
červený koberec. Nikoliv v úzkém pruhu pro hvězdy a
nominované, ale po tom širším, určeném pro
obyčejné smrtelníky se vstupenkami. Nikdo, ale vůbec
nikdo, si jich nevšímá, a to i přesto, že už za
Kolju získali Zlatý glóbus a film je i v oscarovém
klání považován za jasného favorita. Teprve poté,
co jsem na pány Svěráky a malého Andreje spotřevobal
celý film, se mě americká sousedka na tribuně pro
novináře ptá, jestli ten chlapeček nebyl náhodou
Kolja.
Za chvíli k Army Archerovi dorazí druhý český
zástupce dnešního večera, režisér Miloš Forman
(kdyby Oscara získal, byl by ve svých pětašedesáti
letech nejstarším oceněným režisérem. Nestalo se a
rekord stále drží George Cukor za My Fair Lady). Asi
dvacet převážně mladých lidí, sedících na
tribuně pro fanoušky, rozvinuje s nacvičenou
zručností transparenty, říkající "ne
pornografii" a vyzývající k bojkotu filmu. Miloš
Forman sice zachovává klid hodný gentlemana a rozměru
svých doutníků, ale jistá trpkost je na jeho tváři
přesto znatelná. Protestní akce trvá jen několik
minut. Pak ji přispěchavší agenti od Pinkertonů
rozpouštějí, přičemž transparenty zabavují.
Až do poslední chvíle, která je kvůli přímému
přenosu neodvolatelně stanovena na šestou hodinu,
všichni čekají, jestli se na červeném koberci
objeví také Madonna, která má v průběhu večera
zazpívat píseň "You Must Love Me". Vlnu
hysterie, kterou mezi fanoušky vyvolal její domnělý
příjezd, by jí mohl závidět i Tom Cruise. Za pět
minut šest mi dochází, že po červeném koberci šli
z větší části jenom nominovaní a tzv. prezentéři,
kteří budou ceny předávat. Madonna je už určitě
uvrnitř Shrine Auditoria. Rychle balím foťák a v
mírném poklusu ke stanu pro novináře si jednou rukou
přehazuji akreditace a druhou si mažu spálený nos.
Letošní léto strávím na českém venkově a ve
stínu.Jan
Svěrák a Zdeněk Svěrák odpovídali na otázky
novinářů, zatímco nudící se Andrej si hrál se
soškou Oscara a chvílemi posedával na podstavci jeho
repliky v nadživotní velikosti.
Zdeněk Svěrák při svém představování použil
stylizovanou intonaci hlasu, jakou dobře známe z
inscenací divadla Járy Cimrmana: "My name is
Zdeněk Svěrák and this is my son Jan…" Nikdo se
nesmál.
Jan Svěrák popsal svůj další projekt jako film,
natáčený v České republice, ale v anglickém jazyce.
Už brzy vám Cinema přinese podrobnější informace.
Den poté. Hosty pořadu
televize ABC ´Good Morning America´ byli oscaroví
laureáti Anthony Minghella a Juliette Binocheová. O hodinu později jsem nejlepšího
režiséra roku potkal v lobby hotelu Four Seasons, kam
jsem přišel za Svěráky. Minghella právě dorazil z
televizního studia a svého Oscara si nesl v papírové
nákupní tašce. Jedna z oceněných o chvilku později
nastupovala do taxíku na letiště a sošku si nesla v
ruce. Také nový člen rodiny, Oscar Svěrák, se na
cestu do středu Evropy (přes New York) vydává v
příručním zavazadle, nežně zabalen do bílého
svetru Evy Svěrákové.
První ráno s Oscarem strávili Svěráci u hotelového
bazénu. Při odjezdu byli stále stejně vstřícní a
slušní, slávou a úspěchem nezkažení. Ostatně on
je zatím ani neměl kdo kazit. Po L.A. pobíhají
oscarových laureátů desítky a nejlepší zahraniční
film tu nepatří mezi nejostřeji sledované kategorie.
O Svěrácích a Koljovi byla na konci dlouhého
oscarového článku v L.A. Times pouze
třiapůlřádková zmínka, a když jsem se ráno v
recepci hotelu ptal na Jana Svěráka, proběhl mezi
recepčími následující dialog: "Sverak, Sverak,
to mi něco říká. Počkej, není to ten, co se před
chvilkou odhlásil?"
"Ne, Sverak je ten filmař, co je tu s celou
rodinou."
"Aha, už vím. Nepřijel on taky na Oscary?
Počkejte, zeptám se na centrále." Pro
zaměstnance luxusního hotelu v Beverly Hills zkrátka
den jako každý jiný. Čekali jsme na něj dlouhých
devětadvacet let…
|